Palveluyrityksen yrittäjä tai työnjohtaja

Kuulostaako tämä tutulta?

Palaat nautinnollisen viikonlopun jälkeen  maanantai-aamuna työpaikallesi… 

Avaat sähköpostin ja työpuhelimen. 

Tämäkään maanantai ei ole erilainen. 

Sähköposti on täynnä asiakkaiden lähettämiä kysymyksiä aikatauluista, työn etenemisestä, lopputarkastuksesta, laskusta ja kotitalousvähennyksestä. 

Yksi asiakas on lähettänyt kirjallisen reklamaation, koska jotakin asiaa ei ole tehty kuten on sovittu. 

Kun saat sähköpostit perattua, vastaat lisäksi vielä puhelimessa samoihin kysymyksiin asiakkaillesi.

Ja kun suljet perjantaina työpaikan oven, tiedät mikä sinua odottaa taas maanantai-aamuna… 

Viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. 

Vaikka konseptoit ja parannat myynti- ja tuotantoprosessiasi jatkuvasti, asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksissa viestintä saa aina huonoimmat pisteet. 

Henkilöstösi parantaa myös juoksuaan vuosi vuodelta, mutta asiakkaiden kysymykset eivät tunnu juuri vähentyvän.

Ja kun alat tarkemmin pohtia asiaa, huomaat että kysymykset ovat usein melko samanlaisia, eivätkä vastauksetkaan poikkea toisistaan kovin paljon:

Samat selvitykset puhelimessa, miten toimitusvaiheen askelmerkit menevät. 

Samat sähköpostivastaukset, jossa kerrot, että työ on kyllä kalenterissa, ja että olemme tulossa sovittuna ajankohtana. 

Samat selvitykset, kuinka työ aloitetaan ja kuinka se päätetään. 

Samat ohjeet, kuinka täyttää kotitalousvähennyslomake. 

Jos laskisit, kuinka paljon sinä, sekä yrityksesi työnjohtajat ja myyjät käyttävät aikaa samojen asioiden selittämiseen asiakkaille uudestaan ja uudestaan päivästä toiseen…

… paljonko arvelet sen maksavan sinulle rahaa vuodessa tai kymmenessä vuodessa? 

Jos sinun olisi mahdollista pärjätä kolmen työnjohtajan sijaan kahdella, tekisitkö niin? Se tarkoittaisi ainakin 50 000 euron säästöä vuositasolla.

Kuvittele

Puhelimesi ei enää soisi kärsimätön asiakas langan päässä. Sen sijaan saisitkin ennemminkin kiitosta siitä, että “kerrankin firma, joka tiedottaa aina etukäteen seuraavasta askelesta.” 

Sähköpostiisi ei enää kilahtelisi jatkuvalla syötöllä kysymyksiä asiakkailta, jotka eivät enää muista, mitä myyjä heille sanoi. 

Sen sijaan sinulla olisi käytössäsi “salaisuus”, jonka avulla asiakkaasi saisi aina oikean viestin oikeaan aikaan jo myyntiprosessisi alkupäästä asti. 

Et pelkästään poista ylimääräistä stressaavaa säätöä yrityksesi arjesta, vaan sen lisäksi asiakkaasi olisivat tyytyväisempiä. 

Kun asiakkaasi ovat tyytyväisiä, he tietenkin ostavat sinulta helpommin toisenkin kerran. Sen lisäksi he kertovat tarinaasi eteenpäin tuttavilleen.

Hyvä maineesi antaa sinulle mahdollisuuden nostaa hintoja. 

Ja kilpailijoille aiheen ihmetellä, miksi sinun bisneksesi pyörii heitä paremmin.

Palveluyrittäjän Kultainen Viestisarja -työkirjan avulla viestit asiakkaillesi oikeaan aikaan oikeanlaisilla viesteillä…

… puolitat stressin ja myyt samalla enemmän

Viestisarja kansi vedos2

Työkirja sisältää palveluyrittäjälle soveltuvat parhaat kuusi automatisoitavaa sähköpostiviestiä, jotka voit lähettää asiakkaallesi siitä hetkestä alkaen, kun hän pyytää sinulta tarjouksen – aina toimitusvaiheen jälkeiseen huolenpitoon asti.

Kirjan jokaisessa luvussa on kuvattu asiakkaan tyypillinen käyttäytyminen kunkin ostoprosessin vaiheissa. Jokaisessa luvussa on myös esimerkkiviesti, josta voit ottaa mallia oman viestisi kirjoittamiseen.

Huom! Esimerkkiviestit EIVÄT ole mallipohjia, johon täytät vain omat tietosi, vaan sinun täytyy ymmärtää ajattelu viestien takana.

Kultainen viestisarja -työkirja paljastaa sinulle muun muassa:

  • Miten olet asiakkaasi ykkösvaihtoehto välittömästi tarjouspyynnön jättämisen jälkeen (tämä on myös helpoin automatisoida).
  • Miten minimoit kauppojen peruuntumiset – ja vahvistat asiakkaasi käsitystä siitä, miksi kalliimpi hintasi on lopulta edullisempi kuin kilpailijasi edullinen hinta.
  • Miksi asiakkaasi hermoilee ennen toimitusta, vaikka olet hoitanut velvoitteesi siihen asti täysin lupaustesi mukaisesti.
  • Miten vähennät (turhia ja osin keksittyjä) reklamaatioita toimituksen lopussa.
  • Mikä sellainen viesti sinun kannattaa lähettää asiakkaalle, jota kukaan kilpailijasi tuskin koskaan on käyttänyt.

Kun olet lukenut kirjan, ja kirjoittanut viestit yrityksesi tyylillä ja aloitat viestimään säännöllisesti asiakkaallesi, huomaat

  • Kuinka samoihin kysymyksiin vastaaminen yhä uudestaan ja uudestaan on vähentynyt murto-osaan entisestä ja viestinnästä tulee ennakoitua.
  • Työntekijöidesi työ on helpompaa, koska paremman viestinnän ansiosta asiakkaasi tietävät mitä tapahtuu. Se poistaa stressiä asiakkaalta, ja tekee heistä suosiollisempia työntekijöillesi. He viihtyvät yrityksessäsi pidempään, etkä joudu kilpailla pelkästään hyvillä palkoilla. Ja lisäksi pitämään jatkuvaa rekryä päällä työntekijöiden saamiseksi.
  • Asiakaspalvelusi tasolle löytyy automaattisesti standardi. Sekä työnjohtaja Villen (nimi keksitty) että työnjohtaja Antin (nimi keksitty) asiakkaat saavat jatkossa samanlaisen viestinnän.
  • Asiakastyytyväisyytesi paranee huomattavasti, jolloin sinua suositellaan enemmän. Se mahdollistaa jatkossa hintojen nostamisen. Saat myös myytyä asiakkaillesi entistä helpommin uudestaan parantuneen tyytyväisyyden myötä…
  • …mutta myös siksi, että asiakkaasi tottuu saamaan sinulta viestejä. Kun palvelusi toimituksen jälkeen haluat myydä hänelle uudestaan, asiakkaasi ei välttämättä koe sitä edes myyntinä, vaan huolenpitona. 
  • Asiakkaidesi kokemus yrityksestä vakioituu. Hyvän asiakaspalautteen perään sinun ei tarvitse lukea palautetta huonosta viestinnästä siksi, että työnjohtaja on unohtanut jotain, ja asiakas ei ole ollut ollenkaan kartalla siitä mitä tapahtuu seuraavaksi.

Miksi sinun kannattaisi kuunnella minun neuvojani?

Jos hyppäsit tänne sivulle jonkun tuttavasi suosituksesta, etkä vielä tunne minua, saatat pohtia, tiedänkö oikeasti mistä puhun. 

Kerron siis lyhyesti itsestäni. Olen Miika Soronen. Perustin veljeni kanssa vuonna 2013 maalausliike Sorcolorin. 

moguls

Kesätöiksi perustamamme yritys kasvoi suunnitelmiamme nopeammin. Viiden vuoden päästä yrityksen perustamisesta – vuonna 2018 teimme 5,2 miljoonan liikevaihdon. 

Kun pitkän kesän aikana piti maalata yli 1 000 taloa yli 100 maalarin voimin, puhelinralli oli jatkuvaa. Laskin kerran 4 tunnin ajalla ottaneeni 120 puhelua asiakkaiden kanssa. 

Sinulla tuskin (tai toivottavasti ainakaan) ei ole ihan niin kiireisiä päiviä. 

Eikä tarkoitukseni ole rehvastella sillä, että olimme joskus kesät todellisia “yrittäjiä”, kun olimme koko ajan puhelimessa. 

Tällä tarinalla haluan vain osoittaa, että tiedän melko hyvin mistä puhun. Olen kävellyt sinun kengissäsi tuhansia kilometrejä. 

Kun ryhdyin copywriteriksi kesällä 2020, ryhdyin samalla pohtimaan, voisiko toiminnanohjausjärjestelmän, sähköpostiohjelmiston ja vaikuttavan tekstin kirjoittamisesta tehdä yhdistelmän, jollaista ei ole ollut yhdelläkään yrityksellä käytössä aikaisemmin.

Kun toiminnanohjausjärjestelmät alkoivat mahdollistaa viestinnän asiakkaalle reaaliaikaisesti, päätin tehdä yksinkertaisen työkirjan, jonka avulla viestinnän aloittaminen tarjouspyynnöstä urakan päättämiseen saakka on helppoa. 

Ja jotta et ole pelkästään minun omien puheideni varassa, alla muutaman palveluyrittäjän kommentti: 

WhatsApp Image 2022 06 03 at 14.53.37 e1659890500897

”Olemme käyttäneet Miikan palveluita reilu pari vuotta. Tulokset ovat olleet hyviä ja yhteistyö jatkuu edelleen. Miikan kanssa työskentely on rentoa ja joustavaa.

Valitsin Miikan Vaskiseppien kumppaniksi, koska hänen kirjoittama teksti oikeasti myy, eikä ole vain kivaa sisällöntuotantoa.”

Niko Kreivi

Suomen Vaskisepät Oy

jussi

Olen käyttänyt yhteensä yli 404 000 euroa rahoja perinteisiin mainostoimistoihin ja mainoksiin ja kokeillut melkein kaikkea. Valitettavasti valtaosa mainostoimistoista keskittyy turhiin mittareihin tai nokkeliin sloganeihin ja tulokset ovat harvoin erityisen hyviä.

Miika on toista maata. Ei hänkään täydellinen ole, mutta kiinnostunut vain asioista, jotka tuo tuloksia ja joista saa parhaan tuoton sijoitettuun rahaan nähden.

Jussi Vepsäläinen

Autokorjaamo Vepsäläinen Oy

jere

Miikan luoma markkinointisysteemi on edelleen yrityksessämme käytössä, jota pyrimme jalostamaan entistä parempiin tuloksiin.

Näitä neuvoja kannattaa kuunnella.

Jere Koivula

Sorcolor Oy

Kun lähdet viemään yrityksesi viestintää seuraavalle tasolle nyt, saat kaupan päälle rahanarvoisen bonuksen:

Bonus  

Unohdetut Asiakasehdokkaat -sähköpostisarja.

Tällä yksinkertaisella sähköpostisarjalla olen tehnyt asiakkailleni myyntiä joka kerta, kun viesti on lähetetty. Paras tulokseni asiakkaalle on 3 sähköpostin sarjalla yhteydenottoja yli 197 435 euron edestä. 

Mutta toimivatko nämä viestit varmasti sinulla? 

Tällaista työkirjaa ei ole varmasti saatavilla mistään muualta. 

Mutta pelkästään tämän kirjan lukeminen ei vie yritystäsi yhtään mihinkään. 

Tämä ei ole myöskään “noudata vain ohjeitani” -kirja, jonka avulla lupaan sinun räjäyttävän myyntisi taivaisiin muutamassa kuukaudessa. 

Kaikki nämä menetelmät ja viestit on tietysti testattu oikeassa elämässä toimiviksi. Et voi kuitenkaan pelkästään “kopioida” ideoita, vaan sinun täytyy ymmärtää ajattelutapa ja asiakkaasi ajattelu näiden viestien taustalla. 

Jos yrityksessäsi ei ole mitään erilaista kilpailijoihisi verrattuna, tästä pelikirjastakaan ei ole varmasti sinulle mitään hyötyä. 

Ja jotta et käyttäisi rahojasi turhaan, tehdään vielä selväksi…

Tämä ei sovi sinulle, jos 

Tapanasi on ostaa jokin verkkokurssi, mutta et käy niitä loppuun asti. En halua yhtään ostajaa tälle työkirjalle, joka tsekkaa materiaalin ohimennen, mutta ei aiokaan viedä oppeja käytäntöön. 

Olet “varmasti hyvä menetelmä, mutta ei toimi meidän alalla” -koulukunnan ihmisiä. Tai jos juuri sinun asiakkaasi ovat niin erityisiä ja poikkeuksellisia, ettei siellä toimi mikään sellainen, mikä toimii muilla aloilla..

Etsit oikoteitä, helppoja ja laiskoja valmiiksi täytettäviä malleja, etkä ole valmis näkemään vaivaa tulosten eteen.

Tämä sopii sinulle, jos

Jos olet palveluyrittäjä. Toisin sanoen myyt jotakin palvelua, kuten siivousta, autonhuoltoa, rakennuspalveluita, sähkötöitä, putkitöitä tai jotakin vastaavaa. Tästä oppaasta on varmasti hyötyä myös vaikkapa verkkokauppialle, mutta oppaan ohjeet ovat sellaisenaan tarkoitettu vain palveluyrittäjille.

Käytössäsi on toiminnanohjausjärjestelmä tai olet aikeissa hankkia sellaisen.

Haluat olla oman alasi suunnannäyttäjä asiakkaalle viestimisessä ja asiakastyytyväisyydessä.

Sinulla on avoin mieli. Ymmärrät, että kaikki oppimasi ei välttämättä sovellu omaan yritykseesi sellaisenaan, mutta soveltamalla saatat löytää jotakin sellaista, jota kukaan kilpailijasi ei voi varastaa. 

Paljonko Palveluyrittäjän Kultainen Viestisarja -työkirja maksaa?

Tämä työkirja maksaa nyt 14,90 euroa. 

Yksi asia on varma. Hinta muuttuu kyllä myöhemmin eikä se mene alaspäin. 

Toki tiedän, että jos otat edes yhden tämän oppaan viesteistä käyttöön, se tuottaa sinulle vuosien aikana tuhansia, kymmeniätuhansia tai jopa satoja tuhansia euroja. 

Mutta jos tämän arvo on oikeasti niin suuri, miksi veloitukseni on niin pieni? 

Koska sinä tuot ison osan arvosta pöytään viemällä nämä ohjeet käytäntöön. Korostan siis vielä kerran: pelkästään tämän oppaan lukeminen ei välttämättä tuota sinulle euroakaan. 

Mutta:

Mitä nopeammin aloitat, sitä nopeammin tämä kurssi on maksanut sinulle itsensä takaisin. 

Kenties huomenna, ylihuomenna tai viikon päästä. 

Vähintään 5 000 euron arvoinen työkirja – tai saat rahasi takaisin

Jos otat tämän oppaan ohjeista yhdenkin käyttöösi, ja näytät minulle dokumentoituna, ettei se ole tuottanut sinulle vähintään 5 000 euroa ensimmäisen vuoden aikana, palautan rahasi. 

Haluan asiakkaikseni vain kaltaisiasi eteenpäin meneviä kunnianhimoisia yrittäjiä, jotka ovat valmiita viemään opit ja viestit myös nopeasti käytäntöön.

Älä siis enää odota, vaan klikkaa linkkiä alapuolella, niin pääset työkirjaan saman tien käsiksi.

On aika tehdä päätös

Koska olet lukenut tänne asti, olet vielä varmaankin kahden vaiheilla, kannattaako sinun ostaa tämä työkirja.

Kun investoit pienen summan kirjaasi, ja viet sen opit käytäntöön, voin luvata, että sinun ja henkilöstösi työpäivistä poistuu valtava määrä ylimääräistä säätämistä, koska asiakkaasi tietävät paremmin, mitä tapahtuu seuraavaksi.

Fiksuna ihmisenä sisäistät kirjan myötä kokonaan uuden tavan ajatella asiakkaan palvelemista, ja tavan myydä asiakkaille lisää niin, ettei se tunnu myymiseltä sinusta tai edes asiakkaastasi.

Jos suljet tämän sivun nyt, ja päätät ostaa joskus myöhemmin, hintakin on siihen mennessä varmasti noussut.

Suurempi ongelma on kuitenkin se, että olet menettänyt siihen mennessä hermojasi ja rahojasi tuhansien eurojen edestä.

Siksi kannustan sinua toimimaan nyt!

Tervetuloa mukaan! Odotan innolla saavani sinusta ja yrityksestäsi yhden tarinan lisää onnistuneiden suomalaisten markkinoijien joukkoon.

Terveisin,

Miika

moguls

Ps. Jos vielä pohdit, mitä saat Palveluyrittäjän Kultainen Viestisarja -työkirjasta, niin kerrataan vielä:

Kultainen Viestisarja Työkirjasta saat 6 automatisoitavaa viestiä, joiden avulla viestit asiakkaallesi paremmin myynti- ja tuotantoprosessin aikana.

Kultainen Viestisarja auttaa sinua viestimään asiakkaallesi oikea-aikaisesti. Palvelet asiakkaitasi paremmin, puolitat stressin omasta ja henkilöstösi arjesta sekä myyt omille asiakkaillesi myöhemmin paljon helpommin.

Lisäksi saat bonuksena Unohdetun Asiakasehdokkaan Viestisarjan, jonka avulla voit myydä niille asiakasehdokkaille, jotka ovat pyytäneet tarjouksen, mutta joiden kanssa et ole päässyt aiemmin kauppoihin.

Kultainen Viestisarja -Työkirja paljastaa

  • Miten olet asiakkaasi ykkösvaihtoehto välittömästi tarjouspyynnön jättämisen jälkeen (tämä on myös helpoin automatisoida)
  • Miten minimoit kauppojen peruuntumiset – ja vahvistat asiakkaasi käsitystä siitä, miksi kalliimpi hintasi on lopulta edullisempi kuin kilpailijasi edullinen hinta
  • Miksi asiakkaasi hermoilee ennen toimitusta, vaikka olet hoitanut velvoitteesi siihen asti täysin lupaustesi mukaisesti
  • Miten vähennät (turhia ja osin keksittyjä) reklamaatioita toimituksen lopuksi
  • Mikä sellainen viesti sinun kannattaa lähettää asiakkaalle, jota kukaan kilpailijasi tuskin koskaan on käyttänyt

Kun olet lukenut kirjan, ja kirjoittanut viestit yrityksesi tyylillä ja aloitat viestimään säännöllisesti asiakkaallesi, huomaat

  • Kuinka samoihin kysymyksiin vastaaminen yhä uudestaan ja uudestaan on vähentynyt murto-osaan entisestä ja viestinnästä tulee ennakoitua.
  • Työntekijöidesi työ on helpompaa, koska paremman viestinnän ansiosta asiakkaasi tietävät mitä tapahtuu. Se poistaa stressiä asiakkaalta, ja tekee heistä suosiollisempia työntekijöillesi. He viihtyvät yrityksessäsi pidempään, etkä joudu kilpailla pelkästään hyvillä palkoilla. Ja lisäksi pitämään jatkuvaa rekryä päällä työntekijöiden saamiseksi.
  • Asiakaspalvelusi tasolle löytyy automaattisesti standardi. Sekä työnjohtaja Villen (nimi keksitty) että työnjohtaja Antin (nimi keksitty) asiakkaat saavat jatkossa samanlaisen viestinnän.
  • Asiakastyytyväisyytesi paranee huomattavasti, jolloin sinua suositellaan enemmän. Se mahdollistaa jatkossa hintojen nostamisen. Saat myös myytyä asiakkaillesi entistä helpommin uudestaan parantuneen tyytyväisyyden myötä…
  • …mutta myös siksi, että asiakkaasi tottuu saamaan sinulta viestejä. Kun palvelusi toimituksen jälkeen haluat myydä hänelle uudestaan, asiakkaasi ei välttämättä koe sitä edes myyntinä, vaan huolenpitona. 
  • Asiakkaidesi kokemus yrityksestä vakioituu. Hyvän asiakaspalautteen perään sinun ei tarvitse lukea palautetta huonosta viestinnästä siksi, että työnjohtaja on unohtanut jotain, ja asiakas ei ole ollut ollenkaan kartalla siitä mitä tapahtuu seuraavaksi.

Jatkuuko tämä sivu loputtomiin, jos luen vain eteenpäin…?

Usein kysytyt kysymykset

Olemme melkein lopussa. Jos et ole vielä vakuuttunut siitä, että sinun kannattaa tehdä tämä 19,90 euron investointi, ja lähteä viemään yrityksesi viestintä seuraavalle tasolle, ehkä vakuuttelu tämän jälkeen ei enää hirveästi auttaisi?

Mutta ymmärrän, että sinulla saattaa olla vielä jokin avoin kysymys mielessäsi.

Alapuolella on kysyttyjä kysymyksiä tähän työkirjaan liittyen. Jos et löydä vastausta sieltä, lähetä minulle sähköpostia osoitteeseen [email protected].

Ehdottomasti. Toki työkirjan ohjeista on saatavilla paras hyöty silloin, kun asiakkaita on paljon ja viestit voi automatisoida. Asiakastasi kiinnostaa kuitenkin vain hänen omat tarpeensa. Siksi työkirjan ohjeista on hyötyä asiakkaallesi, ja sitä kautta myös sinulle.

Ehdottomasti. Vaikka työkirjan ohjeet auttavatkin erityisesti todella kalliiden palveluiden myyjiä, parannat helposti asiakkaidesi tyytyväisyyttä. Se taas saa heidät tulemaan parturiisi uudestaan ja uudestaan.

Osa viesteistä voi olla mahdoton lähettää manuaalisesti. Viesti nro 1 on kuitenkin helppo automatisoida toiminnanohjausjärjestelmästä riippumatta. Viesti nro 5 on helppo lähettää manuaalisestikin. Lisäksi viesti nro 6 on helppo lähettää kootusti kuukausittain, mikäli järjestelmäsi ei vielä taivu automaatioihin.

Et, jos pelkästään luet kirjan. Jos laitat edes yhden viesteistäni käytäntöön, ja voit osoittaa, ettei se tuota (tai ei tulisi tuottamaan) sinulle vähintään 5 000 euroa vuodessa, maksan toki rahasi takaisin ilman lisäkysymyksiä.

Todennäköisesti. Asiakkaasi todennäköisesti ovat asiakkaita myös muilla aloilla. Jos he tykkäävät paremmasta viestinnästä muilla aloilla, luultavasti sinun alasi ei tee heidän kohdallaan poikkeusta.

Kyllä voit. Niin pitkään kuin kysymyksessä on viestejä liittyen sopimukseen, josta asiakas on pyytänyt tarjouksen, et tarvitse markkinointilupaa. Jos jatkat viestintää tämän sarjan jälkeen – kuten uskon että jatkat – tarvitset asiakkaalta luvan viestien lähettämiseen.

Kyllä. Toki joudut soveltamaan ohjeita hieman myyntiprosessisi perusteella, mutta siitä ei tule isoa ongelmaa.

Ilman muuta. Jos tarvitset apua viestien synnyttämisessä, minulla on työkirjan tilaajille erikoistarjous, jonka löydät työkirjan viimeiseltä sivulta. Jos sinulla on vaikeuksia oikeinkirjoituksen kanssa, osaan suositella sinulle pätevää oikolukijaa.