Onko markkinoija Suomen turhin ammatti?

Tradenomiksi opiskeleva pikkuveljeni pyysi apua markkinoinnin koulutehtäviin. 

Otimme sunnuntai-illan ratoksi videoyhteyden auki. Ikävä kyllä kysymykset olivat niin vaikeita, ettei minusta, eikä kiihkeästä googlettamisestakaan ollut apua. 

Yksi monivalintatehtävistä kuului näin: “Ajattelun muutos siirryttäessä asiakaspalveluprosesseista yhteistyöhön asiakaspalveluun tarkoittaa sitä, että…” Oikea vastaus oli jotakin sellaista, että samaa asiakasta saattaa palvella yrityksessä useampi kuin yksi henkilö. 

Kun opiskelin itse tradenomiksi, valitsin opintosuunnakseni taloushallinnon. Lyhyt päättelyketjuni meni näin: Taloushallinto on pitkälti teoriaa, jonka osaamisesta on hyötyä liiketoiminnassa. Markkinoijan työ taas on pitkälti intuitiota, joten sitä lienee turha opiskella. 

Olen vakuuttunut siitä, että valintani oli oikea. 

Taloushallinto oli kyllä koulussa tylsää, mutta tiesin että sen opiskelu on pakollista, jos haluaa olla yrittäjä. Joko opiskelisin sitä edullisesti koulussa, tai sitten myöhemmin vähän kalliimmasti työelämässä. 

Olin kyllä väärässä markkinoinnin opiskelusta. Jos haluaa tehdä toimivaa markkinointia, opiskelusta on valtavasti hyötyä. Toki jos rahaa harjoitteluun on loputtomasti käytettävissä, testaamallakin saattaa kehittyä ihan hyväksi.

Veljeni tehtäviä katsoessa vakuutuin taas kerran siitä, että en ole jäänyt hirveästi paitsi verorahoilla tuotetusta markkinoinnin koulutuksesta. Viiden A:n kehyksen tai neljän C:n käsitteen opiskelu kuulostaa kyllä hienolta, mutta ne eivät todennäköisesti helpota opiskelijoita hahmottamaan markkinoinnin yksinkertaista tehtävää.  

Ymmärsin sen itse maalauksia myydessä. Koska minusta ei ollut hankkimaan asiakkaita heidän kotiovilta, minun täytyi saada asiakkaat kiinnostumaan meistä ja sitten ottamaan yhteyttä yritykseemme. 

Ymmärsin myös, että mitä parempi brändi (eli maine), sitä enemmän asiakkaat halusivat ostaa vain meiltä. 

Mutta miten on mahdollista, että oppilaitokset tuottavat markkinoijia eri yrityksiin, jotka eivät välttämättä kunnolla ymmärrä edes tehtäväänsä? Monissa yrityksissä käytetään satoja tuhansia tai jopa miljoonia mainontaan ja markkinointiin, mutta tuloksissa se ei näy.

Jos markkinoijat siis ovat oikeasti turhia, miksi he saavat pitää budjettinsa ja työpaikkansa?

Koska myyjät hoitavat heidän työnsä.

Siksi minun ja sinun on hyvä arvostaa jokaista yhteydenottoa, joita saamme eri myyjiltä. Monessa yrityksessä he tekevät kahta työtä yhtä aikaa.


Jätä yhteydenottopyyntö!