copywriter

Copywriter on kuin hyvä myyjä

mutta väsymätön ja aina töissä

“En enää ikinä käytä copyoppeja, ne eivät toimi minulla. Saan paljon paremmin kauppaa myyntipuheluilla.”

Näin kirjoitti eräs valmentaja uutiskirjeessään. 

Tarina on aivan varmasti totta, mutta joko tarkoituksella tai vahingossa valmentaja sekoitti kaksi asiaa.

Myyminen henkilökohtaisesti ja myyminen paperilla on ovat kyllä periaatteessa sama asia: Tavoite on saada aikaiseksi myyntiä. Ero on vain siinä, että henkilökohtaisesti myyminen on paljon vaikuttavampaa, kuin paperilla eli tekstin avulla tehtävä myyminen.

Paperilla myyminen – tai nykyään esimerkiksi nettisivulla internetissä – on vaikeaa. Et näe asiakasta, et voi tulkita hänen ilmeitään, hän ei voi kysyä sinulta kysymystä välissä ja niin edelleen. Tekstillä on kuitenkin monta merkittävää paremmuuseroa myyjään verrattuna. 

  1. Siinä missä myyjä voi myydä vain paikallisesti, tekstiä paperilla voi lähettää edullisesti vaikka kirjepostilla (kieltämättä tätä tehdään nykyään vähemmän, mutta mutta esimerkiksi monet amerikkalaiset myyvät vaikkapa koulutuspalveluita suomalaisille, pelkän tekstin avulla). 
  2. Ei myyntimiehen ongelmia. Hyvin kirjoitettu myyntiteksi ei tarvitse vapaata sunnuntaisin, ei ole koronassa, ei valita, eikä vaadi iltalisiä. 
  3. Copy on aina brändisi mukainen, toisin kuin myyjäsi. 
  4. Copywriting on paljon edullisempaa kuin myyjien palkkaaminen. Hyvä teksti saattaa toimia vuosia tai jopa vuosikymmeniä

Copywriting ei silti ole mikään vastakohta myyjälle. Monet menestyvät suomalaiset myyntivetoiset yritykset – esimerkiksi remonttialalla – käyttävät myyvää tekstiä eli copywritingiä puhtaasti asiakashankkijoina. 

Tekstin tarkoituksena on siis saada asiakas ottamaan yhteyttä yritykseen, jonka jälkeen myyjä hoitaa kaupan maaliin asti. Hyvästä copysta on toki myyjällekin hyötyä. Vaikka kaupat tehtäisiinkin pääasiassa myyntitapaamisessa, jokainen paremmin kirjoitettu vastaus tarjouspyyntöön, sähköposti ja kaikki viestintä on vaikuttamista asiakkaaseen. Siitä koko copywritingissä on kysymys. 

Mitä on copywriting?

Huomioi kuitenkin, ettei kysymys ole mistään taianomaisesta tai maagisesta tekstillä kikkailusta. Copywriting on myymistä paperilla. 

Miten sitten käytännössä hyvä copy saa asiakkaat ottamaan paremmin yhteyttä? 

Esimerkiksi nettisivuja pidetään yleensä jonkinlaisena yrityksen käyntikorttina, brändin kotipesänä, ja ties minä. Tarjouspyyntöjä haluava yritys tarvitsee niitä kuitenkin vain asiakashankkijakseen. Kun potentiaalinen asiakas saapuu sivuille, tavoite on saada hänet ottamaan yhteyttä nettisivuilta. 

Ja se, mitä nettisivuilla lukee, vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka moni asiakas esimerkiksi 100 ihmisestä ottaa yhteyttä. 

Monet yrittäjät erottuvat kilpailijoistaan, mutta eivät saa kerrottua sitä. Jos esimerkiksi nettisivut ovat samanlaiset kuin kilpailijoilla, on todennäköistä, että noin yksi sadasta ottaa yhteyttä. Mutta jos hyvä copywriter saa kirjoitettua ne sivustolle, lukema voikin olla vaikka neljä sadasta. 

Näin ollen saat neljä kertaa enemmän yhteydenottoja sivuiltasi. 

Hyvin kirjoitettu myyntiteksti on siis kuin hyvä myyjä, joka tuo sinulle jatkuvasta uusia asiakkaita. 


Jätä yhteydenottopyyntö!

Yhteydenottolomake