Asiakas ei ole aina oikeassa

Kuuletko yhä usein tämän typeryyden? “Asiakas on aina oikeassa.”

Se ei minusta  pidä missään määrin paikkaansa.

Kerron esimerkkitarinan, jossa olin itse väärässä.

Autoni tuli Autoklinikalta maalattuna näin:

Vaalea osa on maalaamatonta pintaa ovesta. Se on syntynyt hiekka- kivisuihkusta, jota maantiellä lentää jatkuvasti. Keltaisen viivan alla maalattu osa. Työn jäljessä itsessään ei mitään valittamista.
Vaalea osa on maalaamatonta pintaa ovesta. Se on syntynyt hiekka- kivisuihkusta, jota maantiellä lentää jatkuvasti. Keltaisen viivan alla maalattu osa. Työn jäljessä itsessään ei mitään valittamista.

Olin laittanut tarjouspyynnön takalokasuojien maalauksesta molemmilta puolilta.

Kyseisessä autossa oven pokkaus (punaisesta viivasta alaspäin) on tavallaan osana takakaarta. Olin siis tarkoittanut takakaarella myös pokattua osaa ovesta, mutta jättänyt sen yksilöimättä tarkemmin.

Olin 2 vuotta aiemmin tehnyt saman operaation heidän kanssaan. Silloin olimme sopineet myös ovien pokkauksen maalauksesta.

Nyt oletin hölmösti, että he muistaisivat automaattisesti, miten he 2 vuotta sitten tekivät takakaarien maalauksen ovien pokkauksien kanssa vastaavanlaiseen autoon.

(Jos mietit, miksi he eivät samalla tehneet sitä joka tapauksessa, syy on siinä että rajaustyö keskelle ovea on vaikea)

Mutta jos lähtisin tappelemaan asiasta, varmuudella häviäisin.

Autoklinikka oli hoitanut työn kuten tilasin. 

Asiakas – tässä tapauksessa minä – ei siis ole oikeassa.

Arvelin kuitenkin, että Autoklinikka tulisi minua vastaan asiassa, koska olin maalauttanut autojani siellä aikaisemmin 3 kertaa.

Lähetin heille sähköpostia. Kerroin, että tiedän toimeksiantoni olleen huonon, mutta toivon löytävämme tähän yhteisen ratkaisun. Kävin myöhemmin näyttämässä autoa paikan päällä ja sovimme työn korjauksesta pienestä lisälaskusta.

Miksi Autoklinikka sitten tuli minua vastaan asiassa, jossa olin väärässä? Koska he haluavat pitää asiakkaansa.

Jos he eivät tekisi pientä tappiollista työtä nyt, en luultavasti palaisi heille enää koskaan.

Se on heidän kustannus nyt siitä, että he voivat tehdä minun asiakkuudellani voittoa myöhemmin.  

Toisessa tapauksessa reklamoin Finnairia eräästä kinkkisestä varauskatastrofista. Menetin keississä 962 euroa. En ole varma, olinko oikeassa.

Mutta koska he eivät tulleet vastaan senttiäkään, en aio käyttää heidän palveluitaan enää koskaan. Asiakaspalvelijan ylimielinen suhtautuminen asiaan ei vaikeuttanut sitä päätöstä.

Minun neuvoni on, että hyvien asiakkaiden pitämisessä on joskus paikallaan tulla vastaan, vaikka olisit tehnyt kaiken oikein.

Ammattivalittajat ja hankalat asiakkaat kannattaa dumpata ovesta ulos mahdollisimman nopeasti. Mielellään etukäteen.

Voit karsia osan pois kertomalla suoraan, kenelle palvelusi ei sovi. Sanomalla ehtosi kanssasi toimimiselle.

Se ei ole kovin suomalainen toimintatapa. Mutta jos haluat tallustaa maan päällä vähän vähemmillä murheilla, suosittelen.

Jos yrität miellyttää jokaikistä kitisijää, tuhlaat katteesi (etkä tuota yhteiskuntaan hyvinvointia), hermosi ja lopulta jopa itsetuntosi. 

Koska sinulta ostaminen on vapaaehtoista, miksi et saisi itse päättää kenelle tuotteitasi myyt? 

Kiinnostunut lukemaan lisää kirjoituksiani? Käy tilaamassa täältä uutiskirjeeni

Kerron siellä paljon esimerkkejä myynnistä ja markkinoinnista. 

Se ei maksa mitään. Jos kyllästyttää, pääset nappia painamalla eroon. 


Terveisin Miika