Myy vain kiinnostuneelle

Kävin eräänä päivänä Citymarketin Postitiskiltä hakemassa tilaamani pyörän soittokellon. 

Selvisin ständimyyjälabyrintistä menomatkalla räpläämällä kiihkeästi puhelintani. 

Kun yritin takaisin autolleni, myyjä vaani minua karkkikippo kourassa: 

”Mikä liittymä herralla on?” 

”Mulla on teiltä yritysliittymä”, vastasin. 

Kun selvisi, ettei minulla ole vaimon tai lapseni (oikeastikaan) puhelinliittymiä vastuullani, myyjä alkoi kaupata kiivaasti viihdepakettia. Kun yritin sanoa, etten ole kiinnostunut koko asiasta, hän alkoi myydä yhä lujemmin: ”kukaan tän ostaneista ei ole soittanut mulle, että tää olis huono. Sä tykkäät tästä ihan varmasti!”

Yritin vielä kysyä korrektisti tuotekokonaisuuden keskeisiä hyötyjä, vastaus oli: ”sä näät tällä ihan kaiken, sä tykkäät tästä ihan varmasti!”. Ja tottahan se oli. Kunhan vain sitä ennen ostaisi jokaisen mahdollisen kanavapaketin erikseen. 

Muistan 6 vuotta sitten erään tiistai-illan, kun oma myyntini meni painostamiseksi. Asiakas oli kyllä päättänyt ostaa joltakin, mutta oli vielä yhtä tarjousta vailla ennen lopullista päätöstä. Minä sen sijaan löin päälle maaliskuisessa illassa. “Nyt laitetaan käyttöön kaikki myyntitemput”, ajattelin mielessäni. Katsoin asiakasta tuimasti silmiin, pidin suuni kiinni ja ojensin hänelle kynän. Kahden minuutin tuijotuksen jälkeen hän otti sen ja painoi nimensä paperiin. Kehtasin heti perään onnitella hyvistä kaupoista. 

Kun ajoin asiakkaalta kotiin, päätin etten koskaan enää pakota ketään kauppoihin. Jos orastavaan nousukiitoon uudelleen päässyt myyntiurani katkeasi siihen, tekisin sitten jotain muuta. 

Kun ensimmäisen kerran oikein kunnolla ymmärsin, mitä myyvä teksti ja sen kirjoittaminen on, tiesin löytäneeni sen mitä teen isona. Myyvä teksti eri muodoissaan on kuin ständimyyjä, joka hyppää asiakasehdokkaasi eteen. Mutta sen sijaan että roikkuisit käytävillä itse, laitat puheesi menemään paperilla luettavaksi. Sen sijaan että asiakasehdokkaan olisi pakko kuunnella koko räppi loppuun asti, paperin voi heittää pois ja lakata lukemasta. 

Et voi painostaa asiakastasi toimeen edes vahingossa.  Hän etenee varmuudella vain, jos on kiinnostunut. 

Siksi – jos olet kiinnostunut – suosittelen sinua tilaamaan ilmaisen pienen e-kirjaseni myyntikirjeestä. Samalla pääset uutiskirjeeni tilaajaksi, ja syvemmälle myyvän tekstin kirjoittamisen saloihin.

Ja jos Arja joskus näet tämän, niin anteeksi.

Terveisin 

Miika